Farmacie forum forum index Farmacie forum

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Examen Galenica

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Farmacie forum forum index -> Stage (6 maanden) met stage-examens
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ann
farmacie addict
farmacie addict

BerichtGeplaatst: zo feb 22, 2009 10:13 am    Onderwerp: Examen Galenica Reageer met quote

Is er mss een goede ziel die even wil schetsen hoe da gegaan is? viel het mee?

XXX
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
KittyStyle
Farmacie God
Farmacie God

BerichtGeplaatst: zo feb 22, 2009 2:57 pm    Onderwerp: Reageer met quote

en een goede ziel die da vragen ffkes tikt :p zou altijd tof zijn...anders val ik jullie volgend jaar toch lastig me "wa hebben ze toen gevraagd"
farmacie addict
farmacie addict

BerichtGeplaatst: ma feb 23, 2009 1:15 pm    Onderwerp: Reageer met quote

zal ik dan even voor goede ziel spelen:

eerst krijg je drie voorschriften van bereidingen. daar staan dan vragen bij zoals:
bereidingsschema, kan je dit zo bereiden? wat eventueel veranderen,..
bij ons ware het:

1) een carbopolgel met twee emulgatoren en een capsaicine olie en menthol ofzo.. dus ge zit met twee niet wateroplosbare producten in een waterig milieu.. maar ge hebt ook twee emulgatoren.. dus ik heb gezegd dat de menthol desnoods met wat alcohol kan verwerkt worden, en die olie mbv die emulgatoren.. weet wel echt ni of da juist is..
ge moest ook kunnen zeggen dat dit gebruikt wordt bij spierpijn enzo om het rood en warm enzo te maken..

2) gelulen met ergotaminetartraat waarbij je de maximale dosis moet controleren en trituratie moet maken enzo.. da was ni zo moeilijk

3) neusdruppels me cortisonen, en volgens mij was da een zout dat kationogeen was... ben ni echt heel zeker.. ma der zat in elk geval nog iets kationogeen in en een anionogene cellulose.. dus ge moet dan ook zegge hoe ge da zou maken en wa te veranderen enzo..

dan een lijst maximale doses waar ge zeker GEEN fout op moogt maken of tis tweede zit

dan een lijst met daarnaast wateroplosbaar / oplosbaar in alcohol en ge moest bij elke stof een kruisje zetten (bij beiden mocht ook) maar tis wel met fout correctie..

dan twee blz goed/fout vragen zoals op elk exaam al geweest met vragen over de eisen van de farmacopee en over den tmf (als ge in de zorg zit)

dan nog 5 specialiteiten waarvan ge de hulpstoffen moet opnoemen, maar tzijn zeker ni de moeilijkste hulpstoffen.

da wast zowa.. twas ni echt simpel.. maja we zien wel wa het wordt eh.. nog veel succes aan iedereen die het nog moet afleggen!
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht
Ann
farmacie addict
farmacie addict

BerichtGeplaatst: di mrt 10, 2009 5:34 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Vragen van onze groep:

1) Bereiding me Vioform in een O/W crème: Lanette SX, vloeibare paraffine, vaseline, propyleenglycol en water dacht ik...en dan stond erbij da ne dermatoloog da had voorgeschreve vr een oppervlakkige infectie door een gramnegatieve bacterie bij iemand me een droge huid.
--> Is deze basis een goede keuze? Verklaar!
--> Geef de bereidingswijze. Gaan er mogenlijk probleme optrede bij de bereidingswijzen, zo ja welke en hoe oplossen
--> Is er een bewaarmiddel nodig in deze bereiding? Verklaar!

2) Foliumzuur anhydrisch 1mg
Vulstof qs
Glijmiddel qs
fsa gel XX
Het foliumzuurpoeder ter beschikking bevat een vochtgehalte van 5%
--> Geef gedetailleerd hoe deze bereiding wordt gemaakt met keuze van hulpstoffe en waarom en hoeveel exact af te wegen, me aandacht vr tehniek van menge etc etc...
--> schrijf een SOP vr deze bereiding me IP en eindcontrole
--> welk verpakkingsmateriaal best gebruik? Verklaar!
--> Welke bewaaromstandigheden worden aanbevolen? Verklaar!

3) Neomycine sulfaat, kaolien, NaCMC, stroop water, fsa suspensie
--> is deze formule biofarmaceutisch en farmaceutisch technologisch correct?
--> Geef bereidingswijze met IP en eindcontrole
--> Welke verpakkingsmateriaal wordt best gebruikt? Verklaar!
--> Welke etiketten moete gekleefd worden? Verklaar!

4) Maximale dosissen: 'één fout en ik zie u terug in september'

5) Oplosbaarheden: kolom 'wateroplosbaar' en 'alcoholoplosbaar' en ge moet voor elke stof in elke kolom 'ja' of 'nee' schrijven.

6) farmacopee eisen en TMF: 'Juist EN VOLLEDIG'(de 'volledig' vond ze heeeel belangrijk) of 'fout en verklaar'

7) 5 specialiteiten waar ge hulpstoffe van moet benoeme, ik dacht een suspensie, neusdruppels, zalf en 2 tabletten... en dan was er nog ne crème en dan moeste zegge welk type da da was adhv de samenstelling. en natuurlijk altij wat het is met 'VERKLAAR!'

echt lekker...

XXX
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Braxer001
Farmacie God
Farmacie God

BerichtGeplaatst: ma apr 06, 2009 3:59 pm    Onderwerp: Reageer met quote

1) Orale gel met
Lidocaine HCl
Miconazol
Glycerol
Avicel 83
Pepermuntolie
Bewaarmiddel qs
water ad 100g

Waarvoor gebruikt?
Technologisch/farmaceutisch correct? Welk bewaarmiddel kies je, verklaar?
Bereidingswijze?
Meest geschikte verpakking?

2) capsules met
Vit A acetaat 25 000IE
Riboflavine
Vit. C omhuld
Vit B12 25µg (dus trituratie vereist)
vulstof qs
glijmiddel qs
Dt. capsule XX

Gebruik vit. A pulvis (samenstelling gegeven)= 500.000 IE/g
Keuze vulstof en glijmiddel, verklaar?
Weegfiche, sop, IP controle, eindbeoordeling
Verpakking?

3) suspensie
Aciclovir
propyleenglycol
NaCMC
sorbitoloplossing
frambozenaroma
bewaarmiddel qs
water ad 100ml

Farmaceutisch/technologisch correct?
Keuze bewaarmiddel?
Bereidingswijze, IP controle, eindbeoordeling?
Verpakking + etikettering?

En dan nog maximale dosissen, oplosbaarheden in alcohol en water (aluin, iemand?), juist/fout en hulpstoffen [oa zachte capsule, tabletten met verlengde afgifte (hoe?), lipofiele creme (klopt dit volgens definitie TMF?) en dergelijke meer ]
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Farmacie forum forum index -> Stage (6 maanden) met stage-examens Tijden zijn in GMT
Pagina 1 van 1

Ga naar: